Tuesday, September 7, 2010

perkongsian...

subhanallah, walhamdulillah, ALLAHHUAKBAR!!
selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

"ketahuilah, agama ini hanya akan tertegak di atas pundak orang-orang yang memiliki azam yang kuat. ia tidak akan tegak di atas pundak orang-orang yang lemah dan hanya suka bermain-main. tidak akan pernah!!- Dr Najih Ibrahim

kata-kata indah diatas aku petik dari sebuah buku yang sedang dalam proses untuk aku baca dan hadamkan..kata-kata yang diungkap oleh seorang tokoh gerakan Islam Dr Najih Ibrahim daripada sebuah buku yang bertajuk 'Kepada Aktivis Muslim'.. Alhamdulillah, buku yang sangat berguna untuk semua ahli gerakan Islam sebagai suatu muhasabah untuk mengkoreksi diri kita sepanjang berada diatas jalan yang mulia ini..

penulis buku ini menegaskan bahawa musuh utama aktivis Islam ada empat, iaitu nafsu, syaitan, dunia dan hawa nafsu. penulis juga membawa kita menyoroti tiga hal utama yang harus dilakukan para aktivis iaiti da'wah, hisbah dan jihad. juga banyak lagi perkara menarik dan amat berguna untuk para aktivis da'wah. semoga pembacaan ini memberi input yang berguna untuk aku tempuh cabaran-cabaran yang mendatang.

"Amal Islami bukanlah aktivitas yang cukup dikerjakan di saat anda memiliki waktu luang dan bisa anda tinggalkan saat sibuk. Tidak, amal Islami terlalu agung dan teramat mulia jika diperlakukan seperti itu"- Dr Najih Ibrahim

buku ini aku jumpa ketika keseorangan meronda-ronda bandar temerloh, niat asalnya untuk mencari pakaian untuk lebaran tetapi menukar rancangan setelah memasuki sebuah kedai buku, antara buku lain yang aku baru beli, 'taktik dan strategi berpolitik gaya khulafa Ar-Rasyidin' karya Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan sebuah lagi buku berjudul 'Rasulullah Pendidik terulung~40 teknik Rasulullah Mengajar ' karya Al-'Allamah Syeikh Al-Muhaddith Al-Faqih Abdul Fattah Abu Ghuddah Al-Halabi Al-Suri..semoga buku-buku ini dapat aku habiskan dan hadamkan sebaik mungkin..

p/s: teruskan mencari rahmat dan keampunan ALLAH disaat-saat akhir Ramadhan ini..jangan kita tergolong dalam golongan hambaNya yang rugi..

No comments: