Thursday, August 27, 2009

aku dan ramadhon..

tiap kali bermulanya ramadhan..
pasti aku terkenang zaman comel-comel aku dulu..
perkara paling aku ternanti-nanti bila ramadhan ni ialah malamnya..sebabnya malam bulan pose ni takde hantu..jadi aku berani la kuar..hehe..keluar mencari al-qadar..;)
bulan ramadhan ni lah aku paling kerap berjalan malam..kalu bulan-bulan lain aku hanya terperap di rumah je..siang dan malam..
bila masuk bulan ramadhan ni..banyak yang seronok..terutamanya mercun..
macam kanak-kanak yang lainnya..
mercun ni umpama suatu keperluan bukan lagi kehendak kepada aku....
malam-malam ramadhan ini selain solat tarawikh 4 rakaat.(kantoi 4 rakaat je tarawikh..hehe)..aku isi dengan bermain mercun..tiap-tiap malam aku dan sahabat-sahabat akan keliling kampung melagukan dentuman-dentuman mercun sebagai penguji kesabaran kepada orang-orang kampung aku..haha..
jahat betul,,ehh bukan jahat..tapi nakal..
paling nakal sekali..aku letupkan peti-peti surat rumah orang..
takpela kan..masa tu tak mumaiyiz lagi..belum baligh..dosa takde lagi, sekolah rendah lagi masa tu..hehe
pernah seorang pakcik ni sembang dengan abah..aku ada sekali..
dia puji..katanya bagus anak-anak hang, baka baik..(kami memang terkenal seantero kg sebab kebagusan tu..hehe)..kembang kempis hidung abah..
tapi malam seterusnya..dalam menjalankan rutin harian malam ramadhan ni..iaitu misi pengeboman peti surat merah..sampailah aku di rumah sorang pakcik ni..dalam seronok meledakkan peti surat tu..aku ternampak kelibat pakcik yang puji aku tu..tercangak depan pintu rumah tu..owhhh..rumah dia rupanya..salah sasaran..hehe..tak tau lah dia perasan muka aku tak..mintak-mintak la tak nampak..kalau tidak..mesti menyesal pakcik tu puji..hehe..
kisah ini bukan menandakan aku bukan baka yang baik..dont jump into conclusion too early..aku masih baka yang baik cuma nakal sikit je..hehehe..(masuk bakul angkat sendiri)..

aku tinggalkan kegiatan berjalan malam ramadhan aku ni selepas aku masuk sekolah berasrama penuh (SBP) after PMR..sekolah berasrama penuh integrasi temerloh nama sekolah aku..bila berada di SBP ni..berpuasa di sana..berbuka bersama kawan-kawan dan cikgu cikgi..lain suasananya, jauh dari ma abah..fuhh..home sick betul masa tu..bila duk SBP..malam-malam dah takleh jalan-jalan..kena pi prep selepas tarawikh..tak boleh dah nak main mercun papan, mercun katak..mercun bola..huhu..kena menghadap buku je..kalau malas, kawan-kawan tinggal..jadi bila duk asrama lama, bila balik rumah je aku dah takde kawan..kawan-kawan baik aku dah jarang jumpa..jadi aku takde kawan nak jalan-jalan malam..just pergi tarawikh (11 rakaat) dan terus balik..huhu..sekarang ni lagi la tak boleh ulang aktiviti lama tu..dah besaq panjang dah..malu lah kalau main mercun lagi..kadang-kadang rindu pada zaman kanak-kanak aku..serang rumah orang guna mercun roket..macam-macam lagi lah..tapi dalam nakal aku..tak pernah pun ponteng puasa..beriman betul aku masa tu..hehe...

rindu kat sekolah aku..nak citer pasal sekolah aku pula lah..tapi nanti lah..kat sekolah aku pun nakal juga..mujur sekarang dah tak nakal..wassalam

p/s: bila mercun papan diletupkan dalam peti surat lastik berwarna merah..ia kan mengeluarkan warna merah yang menarik juga lubang-lubang hasil ledakan tersebut..memang menarik..cubalah..tapi buat kat peti surat sendiri jangan buat kat peti surat orang..berdosa..dan tahniah buat ustaz saleh man atas kemenangan dalam pilihanraya kecil permatang pasir..UMNO sudah tiba masanya perlu mereformasikan dasar perjuangan kebangsaannya kepada dasar ISLAM..sebelum anda ALLAH kuburkan..cukuplah dakyah pembangunan yang hanya menjadi bahan kempen yang melucukan..ALLAHHUAKBAR!!

1 comment:

Anonymous said...

:). Assalamualaikum w.b.t...hehehe...tersenyum je jah baca coretan baha. :).Nakal jugak baha erk? :)