Friday, August 7, 2009

demonstrasi..

demolish ISA!!!!...
lambat respon isu demonstrasi ISA ni...
tapi belum basi lagi kot..
sekadar nak mengulas beberapa perkara..

gomen marah kononnya demonstrasi memporak porandakan keamanan negara...
padahal, pada penglihatan aku..pihak keselamatanlah yang memporak porandakan keamanan negara di hari tersebut.. daripada perarakan aman..berjalan ke istana negara..
bertukar menjadi kelam kabut akibat campur tangan dan provokasi polis..
kalau bukan kerana semburan air, tembakan ga pemedih mata polis merah..
keadaan tidak akan menjadi sekalut itu..
pengalaman aku menyertai demonstrasi palestin awal tahun ini..
membuatkan aku percaya demonstrasi aman tidak akan mengharu birukan negara..
juga tidak akan menyesakkan trafik serta merugikan para peniaga..jika polis memberi kerjasama sebaiknya..

kekalutan dan kekecohan terjadi hanya kerana halangan dan provokasi polis yang mungkin menerima arahan dan desakan dari pihak atasan..
para peniaga seharusnya menyaman pihak polis kerana merekalah yang bertanggungjawab atas kerugian yang berlaku(kalau betul rugi..)
sebagai sebuah negara demokrasi..jangan halang rakyat untuk keluar menyatakan perasaan mereka..berjuang untuk mereka yang tertindas adalah bukan suatu jenayah..
menahan tanpa bicara dan demonstrasi membantah penahanan tanpa bicara mana lebih buruk?
para demonstran aku percaya turun bukan kerana hendak menjatuhkan kerajaan seperti yang berlaku di thailand tapi hanya untuk menyedarkan gomen bahawa tindakan menahan tanpa bicara itu zalim dan bangkit menentang kezaliman itu adalah ibadah..bagaimana perasaan kita bila suami, ayah, abang dan anak-anak kita ditahan selama bertahun-tahun tanpa punya hak untuk membela diri? diseksa dan dihina di dalam penjara.. ada yang bercerai..ada yang tidak sempat bersama anak disaat sakaratulmaut..isteri-isteri hidup dalam kesusahan tanpa suami, hilang punca rezeki, hilang ketua keluarga..tanpa mengetahui apa kesalahan sang suami..bayangkan, kalau kita berada dalam kondisi mereka..

ISA diwujudkan untuk mempertahankan negara daripada ancaman komunis..sekarang komunis sudah tiada..hapuskan ISA!!!..jika tahanan daripada Jemaah Islamiah yang berada dalam ISA sekarang bersalah..bicarakan mereka!!!..jika tahanan-tahanan politik itu bersalah..kemukakan bukti dan bicarakan!!!!..jangan tahan mereka bertahun-tahun tanpa bicara..ini adalah satu kezaliman!!!!!..tidak menepati apa yang terkandung dalam ajaran ISLAM..jangan pertahankan undang-undang rimba ini!!!jangan hanya berani bersuara menyatakan amerika zalim dengan penjara Guantanamo nya..tapi di bumi kita sendiri punya penjara sezalim itu..kamunting!!!..
dengarlah suara rakyat yang tertindas wahai kerajaan..jangan jadi KERAjahatan!!...

tahniah buat mereka-mereka yang turun dalam perhimpunan aman membantah kezaliman ISA baru-baru ini..keringat dan darah kalian tidak akan keluar dengan sia-sia tanpa apa-apa ganjaran daripada ALLAH SWT..INSYAALLAH..


p/s: ..permatang pasir menanti...al_fatihah untuk almarhum dato' Hamdan..

No comments: