Friday, February 6, 2009

coretan hati andalusia


kecelaruan politik di perak berada di tahap klimaks tengahari tadi...
beribu rakyat perak berdemonstrasi sebagai tanda sokongan kepada kerajaan rakyat pimpinan Ir Muhammad Nizar dan membantah proses angkat sumpah MB kerajaan haram yang baru...
sekarang belum tahu perkembangan terkini, sama ada MB Nizar berundur atau masih bertegas pertahankan jawatan..sangat berharap agar MB terus berusaha pertahankannya dan berundur hanya apabila undi tidak percaya berlaku dalam sidang Dun..lawan tetap lawan..biar kata sultan kita sanggah asalkan tidak tunduk pada kezaliman!..
kekalutan ini aku rasa akan terus berpanjangan dan aku yakin kerajaan haram ini juga tidak akan bertahan lama..dengan hanya kelebihan 3 kerusi memungkinkan segalanya berlaku..

kesakitan hatiku sepanjang pergolakan ini berlaku tidak dapat diterjemahkan dengan kata-kata.
Allah sahaja yang tahu...maaflah kalau ada kawan-kawan terasa hati dengan sikap aku kebelakangan ni..kecelaruan sikap aku berlaku kerana proses penerimaan hati dan perasaan atas segala yang berlaku adalah sesuatu yang merumitkan sekali..dan kecelaruan hati itu terpenetrasi melalui sikap aku..ada sahabat yang dimarahi kerana mengatakan semua ahli politik sama sahaja..sian dia kena marah tapi siapa suruh dia cakap macam tu..kalu dia cakap UMNO=PKR=DAP tu aku masih dapat terima..tapi jangan samakan PAS dengan kesemua yang lain..bukan sebab aku fanatik kepada PAS tapi secara logik akal, tak boleh menyamakan dasar sekular ketiga-tiga mereka dengan dasar Islam yang mendasari perjuangan PAS..no way!..perjuangan menegakkan Islam adalah perjuangan yang suci, sama sekali tidak boleh disamatarafkan dengan perjuangan nasionalisme dan sekularisme..mungkin sesetengah mereka menganggap PAS hanyalah sebuah parti politik biasa seperti yang lain-lain..anggapan yang salah..PAS adalah sebuah jemaah Islam, jemaah dakwah yang matlamatnya menegakkan sebuah daulah Islamiah menerusi sistem demokrasi..sama prinsip perjuangan dengan PKS di Indonesia, Ikhwanul Muslimin di Mesir, AKP di Turki dan lain-lain..takkan sama sikit pun dengan parti-parti politik lain di Malaysia ni..maaflah kepada sahabat yang telah kena marah tu (takla marah sangat pun..)..aku ni nak cakap lebih-lebih pun bukannya banyak ilmu sangat..nanti terkeluar ajaran sesat, naya pula..cukuplah tu..

ni nak ke topik lain pula.. semalam lepas kelas malam..pergila singgah warung kat tempat aku ni.. rasa nak makan kuehteow... dalam duk tunggu nak makan..aku tengokla tv.. adala cite melayu ni..ada adegan kat kubur.. tiba-tiba.... aku teringat mati..huhuhuhu.. mati...macam mana la rasanya mati ni.. sakit sangat ke..betul ke rasa macam dihiris pedang.. Nabi Muhammad SAW pun merasa kesakitan semasa baginda wafat.. macam mana dengan insan hina macam aku ni.. apa nasib aku nanti?? siapa jadi peneman aku dalam liang yang sempit tu nanti.. ular kah?kala jengking kah? Nauzubillahhiminzalik... bagaimana tempat tinggal aku nanti? seluas mata memandang atau sempit menyesak dada? adakah taman-taman syurga atau lubang neraka? bagaimana dengan dosa-dosa aku ni.. terampunkah..menggunungnya dosa ku ni tinggi tak terkata.. bagaimana aku nak hidup dalam seksa sehingga kiamat?.. yaALLAH takutnya... ampunkan hambaMu ini ya ALLAH.. tapi sekarang aku dah mula gelak ketawa semula..tak sedar diri.. sudah lupa akan mati..terus terbuai dengan jerat duniawi.. kurangkan ketawa wahai andalusia kerana ia akan melupakan engkau pada mati..huhu

sekian sahajalah coretan andalusia kali ini.. ilalliqo'.... assalamualaikum

No comments: