Monday, November 30, 2009

antara acheh dan amanah..sukarnya..

bismillahhirrahmanirrahim..ALLAHHUAKBAR!!x3
setinggi pujian buat Yang Maha Kuasa kerana masih membenarkan lagi aku bernafas disaat ini. moga Allah terus mengurniakan rahmatNya keatas umat Islam. aku tekad mengisi masa luang aku hari ini untuk mencoretkan sesuatu di ruang maya ini. cuti yang panjang ini sedikit melemaskan aku, kurangnya amal jama'ie yang aku buat tika ini, ruang kosong hanya diisi dengan amalan fardhi,.tapi sedikit sebanyak membantu aku membuang kotoran-kotoran dosa di hati aku. semestinya aku merindukan saat bergerak kerja dengan sahabat.

cuti ini juga ALLAH uji aku untuk berfikir dan membuat keputusan juga bagaimana untuk menyampaikan keputusan aku itu dengan sebaik mungkin supaya mak dan abah aku dapat menerimanya dengan hati tenang tanpa berprasangka bahawa aku lebih mementingkan sahabat daripada keluarga sendiri. sangat sukar sebenarnya.

ALLAH telah mentakdirkan pada hujung bulan ini, bertarikh 22-27 Disember 2009 aku akan berangkat ke Aceh Indonesia bersama keluarga besar aku termasuk family paksu dan pakjang atas urusan menziarahi waris keluarga kami di negeri aceh yang pada awalnya sangkaan aku tarikhnya ialah 12-17 disember ini. dan ditetapkan juga oleh ALLAH dalam lingkungan tarikh tersebut aku perlu berada bersama sahabat seperjuangan aku untuk menyelesaikan tugas-tugas dan amanah-amanah terakhir aku sebelum meninggalkan bumi kampus. suatu pertembungan yang sangat menyulitkan aku. aku kali pertama untuk ke aceh, suatu yang sangat dinanti-nantikan aku untuk melihat bumi bertuah aceh tambahan tiket sudah ditempah lama dulu. tapi hati aku juga membuak-buak untuk bersama dengan sahabat-sahabat aku yang mungkin kali terakhir untuk aku, dan ia juga suatu yang julung kali aku sertai, pertama kali bagi aku dan juga yang terakhir. selepas dari saat itu aku takkan punya peluang kedua dah.

hati aku saat ini mengatakan bahawa aku perlu korbankan aceh dan perlu bersama dengan sahabat aku tapi..susahnya nak terangkan pada keluarga aku..aku cuba juga untuk cari tiket pulang 25hb walaupun aku tahu saat-saat akhir ni tiket mesti mahal..

susah kan..ALLAH nak uji fiqh awlawiyat aku..antara dua maslahah aku perlu mengutamakan marhalah agama berbanding yang lain..susah-susah..mohon bantuan..mohon juga moga ALLAH permudahkan segalanya untuk aku..amin..

p/s: balik kampung baru ni pun ALLAH uji, tiket habis, mujur ada abg tumpangkan rumah kalau tak, macam kutu rayau la jawabnya..alhamdulillah

4 comments:

Pemuda@gamA said...
This comment has been removed by the author.
Pemuda@gamA said...

Memang rumit. Lagi jadi rumit kalau tidak difahaminya.

Apapun keputusannya pada tangan Baha. Pendekatannya pada cara Baha.

Sebolehnya biarlan keduanya dapat manfaat.

Jika tidak, apakan daya?
Kan kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan!

Bila dah faham, tak ada apa yang menghalang.

Dilemma ini keputusannya pada diri Baha.

Nabi dah ajarkan solat sunat apabila ada dilemma.

Musyawarah pun nabi dah ajarkan.

Selebihnya, pasakkan tekad dengan keputusan yang ada.

Kalau ada yang boleh dibantu, beri tahulah ye..

(Komen pertama banyak salah ejaan :)

Redz da Tsar said...

Hehe... Aku doakan yang terbaik untuk seniorku~

Semoga dapat buat keputusan yang terbaik...

fadhiri said...

mga dapat buat keputusan yang terbaik