Friday, November 13, 2009

coretan cikgu andalusia buat cikgu-cikgu andalusia..




Alhamdulillah..semalam hari terakhir peperiksaan aku..
kertas fisiologi, keluar agak awal bukan sebab pandai tapi sebab tak tau nak jawab apa dah..=)..moga ALLAH tak gagalkan aku dalam kertas semalam..moga dilicinkan segala perkara di saat2 akhir keberadaan aku di upsi ni..amin..

mulai semester depan aku akan bergelar cikgu..biarpun hanya cikgu praktikal..
rasa macam seronok pula nak pergi mengajar kat sekolah walaupun jadi cikgu ini
bukan agenda untuk berseronok-seronok..

bercakap mengenai cikgu ni..teringat zaman comel-comel aku dulu selalu main cikgu-cikgu dengan kawan-kawan, dengan yong, dengan abe..koktah (adik bongsu aku..)
tapi bukan nak cerita tentang main cikgu-cikgu,..tapi rasa macam nak cerita tentang cikgu-cikgu aku sepanjang aku bergelar pelajar sejak daripada PASTI sehingga sekarang..ok,let check it out!!!

1) PUSAT ASUHAN TUNAS-TUNAS ISLAM (PASTI)
- Ustazah rusnah: emmm..lupa dah nak citer ape..baik cikgunya..mak kawan aku,latip burgiba,,hehe..sedih sebab sekolah aku ni dah roboh..sebab dah tak bergerak..sedih2..sekolah ni lah yang ngajar aku baca doa sebelum tido, doa sebelum makan..pasti boleh!!!!..=)

2) SK LKTP JENGKA 3

ramai cikgu-cikgu yang baik dan berdedikasi kat sekolah rendah aku ni..dan beberapa cikgu-cikgu yang telah mengukir sedikit ingatan dalam serebrum aku ni..antaranya:

darjah 1: ----
darjah 2: ----

darjah 3: haaaaa..ada2..miss sundarambal..fuhhh..dengar nama beliau saja dah buat aku tak nak pi sekolah..punyalah garangnya tuan-tuan..memang kawan-kawan kelas aku dan seluruh sekolah aku rasa pasti takut dengan cikgu english ni..dia seorang je guru india kat sekolah aku masa tu..tak taula kat mana miss sundarambal sekarang..aku kalau boleh tak nak jadi cikgu yang garang sangat..kesian kat pelajar-pelajar aku nanti..miss sundarambal paling aku ingat sampai sekarang..=)

darjah 4: miss sundarambal juga.hehe..(eh skrg dah jadi mrs kot)...tapi masa ni aku dah nampak sisi baik miss..dia guru kelas aku darjah 4..suatu hari masa rehat aku main di court badminton..main lompat2 kat net badminton tiba2 kaki aku tersangkut..gedebub..aku jatuh tersembam..huhu..tragis x???..ngeri-ngeri..benjol besar kepala aku masa tu..hehe..pas rehat tu masa kelas dia..dia terkejut tgk aku..bawak aku ke bilik guru..belikan aku air..tolong surutkan benjol aku tu..terharu aku masa tu..guru yang aku benci tu sebenarnya baik sangat..thanks miss..u r de best!!!!

darjah 5: cikgu shaharudin..sebab aku pernah berdebat dengan dia perihal ubi kayu dan ubi kentang..dia kata ubi kentang tanam guna batang..aku kata tak..ubi kayu la yang tanam dengan batang..kawan-kawan aku semua sokong cikgu..tapi akhirnya, bila cikgu shaharudin tanya cikgu pakar sekolah aku..pemenangnya adalah aku..haha..walaupun darjah 5 baru tapi pemikiran aku sama dengan cikgu pakar..=)

darjah 6: cikgu raziudin..sebab dia puji aku main bola sepak..(tak taula puji ke perli..hehe)..pastu sebab dia kuat PAS cam aku juga..hidup cikgu razi!!!

3) SMK JENGKA 2

Tingkatan 1: cikgu syeikh, sebab cikgu syeikh banyak nasihat kami supaya jadi seorang muslim yang baik..respek sangat kat cikgu..aku punya tekad nak jadi seperti beliau, berdakwah dalam lapangan perguruan ni..bentuk generasi muda muslim yang bakal merobah kembali dunia dengan Islam..Islam will be back!!!!ALLAHHUAKBAR!!! kemudian cikgu ape eh..lupa dah namanya..cikgu matematik aku, sebab dia pernah pakaikan tali leher untuk aku sebab aku tak pandai pakai..hehe..dia juga pernah libas budak-budak kelas aku sampai pecah butang seluar sebab dapat teruk matematik..(aku tak kena sebab aku tak pernah dapat gred lain selain daripada 'A' dalam exam matematik aku sepanjang tingkatan 1..=))

Tingkatan 2: cikgu kelas aku..namanya sudah lupa lah..sebab ape..sebab cantik..heehehe..=)

Tingkatan 3: cikgu disiplin sekolah merangkap cikgu matematik aku tingkatan 3..cikgu paling dibenci oleh samseng-samseng sekolah..tapi aku paling sayang cikgu ni..cikgu ni lah yang kembalikan semangat aku untuk belajar bila dia nampak aku sudah merosot..antara yang ada saham dalam kejayaan aku dapat 8A masa PMR..terima kasih cikgu..nanti saya cuba ingat kan kembali nama cikgu..teringat kata-kata cikgu bila aku nak tukar sekolah.." cikgu sedih sebab lepas ni tak boleh jumpa baha dah..."..huhu

4)SEKOLAH BERASRAMA PENUH INTEGRASI TEMERLOH (SBPITEM)

Tingkatan 4: Alhamdulillah, dapat juga merasa belajar di SBP..banyak kenangan aku dengan cikgu-cikgu sekolah ni..
-cikgu rosyaimi: cikgu disiplin aku..sebab aku ingat kat beliau adalah kerana beliau pernah denda aku lari keliling sekolah sebab aku bunyikan loceng kecemasan..bukannya sengaja pun sebenarnya..huhu..masa tu dahla baru balik surau, pakai kain pelikat, ada ke suruh aku lari pusing blok sekolah (sekolah aku design baru..petak..ada tempat perhimpunan tengah2..)..dahla ramai..malu-malu..pernah juga aku ditangkap sebab menyorok bawah tangga dengan mesyuk sebab lewat pergi perhimpunan..kantoi..malu-malu..hehe..

- cikgu razali: cikgu yang menarik cara pengajarannya..kalau kelas beliau mesti aku segar, sebab beliau banyak bercerita..memang best..tapi kadang-kadang ulang cerita sama juga..=)

-Bonda: Bonda pengetua, Sharifah Asma' Syed Alwi..bekas PK Hem Sekolah Tun Fatimah..kehadiran beliau telah banyak mengubah sekolah,..seorang motivator yang baik..beliau banyak beri tumpuan pada batch kami kerana batch aku adalah batch spm yang pertama..tapi tak cemerlang sangat pon..hehe..

Tingkatan 5:
-cikgu Aisyah Peong Abdullah..Cikgu pakar kimia..cikgu terbaik sepanjang aku bergelar pelajar..beliau berjaya mengubah persepsi kami terhadap kimia..daripada keputusan kami yang teruk, beliau berjaya meletakkan kami ranking terbaik antara sekolah-sekolah SBP dalam subjek kimia..terima kasih cikgu..=)

-cikgu...: lupa dah namanya..cikgu matematik moden aku..sebabnya, reject aku dan aliff daripada team badminton sekolah..sampai hati..=(

-cikgu bahasa jepun aku..: dia baik dengan aku sebab aku boleh bercakap guna loghat kedah dengan dia..=)

terima kasih cikgu-cikgu SBPITEM..7A 3B result spm aku..walaupun kurang memberangsangkan tapi aku tetap berbangga kerana punya cikgu seperti kalian..ramai lagi yang aku nak catatkan dalam entry ni tapi tak berkesempatan, lain masa insyaALLAH.

entry aku kali ini untuk mengimbau kembali kenangan-kenangan aku samaada pahit atau manis sepanjang aku bergelar anak murid dan berharap aku mampu menjadi seorang guru yang terbaik nanti..InsyaALLAH..Jazakumullahhikhoiran jaza buat semua guru-guru aku yang terlibat secara langsung mahupun tidak dalam proses pembikinan kehidupan aku sepanjang 22 Tahun aku berkelana di bumi Tuhan ini..=)

3 comments:

Redz da Tsar said...

Hehe... Terbaik la Baha...

Pemuda@gamA said...

Semuanya pasal Baha yang baik-baik. Boleh diterima. Sebab orangnya memang pun baik... :)

andalusia said...

terima kasih abg rijal n adik duan...bukan yang terbaik dan tak baik pun..=)