Tuesday, September 7, 2010

duit raya

Alhamdulillah,,seusai mengimami solat tarawih tadi..aku dihulurkan sesuatu oleh pengerusi surau..
sehelai kain pelekat untuk aku dan seorang lagi sahabat sebagai tanda penghargaan daripada pihak jawatankuasa surau.sesampai dirumah terlihat sekeping sampul hijau terselit di dalam nya, berisi duit raya buat aku, rm60..sesuatu yang tak pernah aku harapkan dan fikirkan walau sekelumit..(tapi dah orang kasi..amek jela..hehe)..patutla ada arahan lisan daripada pakcik tu supaya hanya membuka kotak kain pelikat itu sesudah sampai dirumah..bagi aku, ia suatu pemberian yang melebihi daripada yang aku sumbangkan, jadi imamnya tidak seberapa, culas dalam menjalankan amanah..

aku yakin ada hikmah mengapa ALLAH aturkan supaya ramadhan kali ini aku bersama dengan mereka..banyak aku pelajari daripada golongan-golongan veteran di surau itu..ilmu dan semangat mereka mengagumkan aku..moga ALLAH rahmati aku dan mereka..

pemberian itu juga menandakan bahawa ramadhan sudah di penghujungnya.sedikit sebak mengenangkan bahawa ramadhan yang sentiasa dinanti ini akan pergi meninggalkan aku,.belum puas rasanya bersama dengan ramadhan..,masih terasa banyak perkara yang aku belum mampu ubah.,aku bimbang tarbiyyah ramadhan yang aku jalani sekarang belum mampu menjadikan aku kuat untuk tempuh kehidupan saterusnya..YaALLAH, kuatkan hati hambaMu yang lemah dan hina ini..panjangkan umurku agar aku bisa ketemu ramadhan yang seterusnya yaALLAH...

p/s: salam lebaran buat keluarga, sahabat sahabiah serta seluruh umat Islam, semoga kita beroleh rahmat dan keampunan Ilahi serta moga ALLAH menjadikan jiwa dan raga kita hidup hanya untuk perjuangan Islam semata..

No comments: